close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תמ"א 38 – הסכמת דיירים... בדרך להתחדשות עירונית

מערכת שורשיח סיוון, תשעו24/06/2016

במסגרת תמא 38 הסכמת דיירים יכולה להיות זאת שתקבע אם בכלל התוכנית תצליח לצאת לפועל או לא!

תגיות:

קהילות רבות בארץ ובעולם עוברות תהליכים רציניים של שיפוץ ובינוי כדי להחיות את השכונה שלהן. בארץ, פרויקטים לשיפור הדיור שמתבצעים בעידוד החוק והמדינה הם 'פינוי בינוי', שבמהלכו נהרסים בנייני מגורים ומבנים חדשים נבנים במקומם ופרויקט תמ"א 38, שכרוך בשיפוץ מבנים וחיזוקם כך שיהיו עמידים גם בפני רעידות אדמה אם חס וחלילה יתרגשו עלינו.

היום, ניתן להניח שרוב ההתפתחות העירונית העתידית תהיה כרוכה כנראה בפרויקטים שונים להתחדשות עירונית. לכן, זה לא מפליא שהתחדשות עירונית נחשבת בעולם כולו כפעולה שהיא קריטית לשמירה על החיוניות והקיימות של כל שכונה עירונית ישנה באשר היא.

בין אם אתם תומכים ברעיון זה או לא, מה שברור לחלוטין הוא שתכניות להתחדשות עירונית הן מרכיבים חיוניים שצריכים להופיע בכול תכנון אורבני של העיר.

להשיג את הסכמת הדיירים

במסגרת תמא 38 הסכמת דיירים יכולה להיות זאת שתקבע אם בכלל התוכנית תצליח לצאת לפועל או לא. זה לא סוד, וגם הניסיון מלמד, שאחד המכשולים לביצוע תמ"א 38 טמון בקושי להשיג את הסכמתם של רוב הדיירים, כפי שדורש החוק. נכון, החוק לא דורש מאה אחוזי הסכמה, אבל תמיד עדיף לנסות להשיג הסכמה של כל בעלי הדירות כך שבעתיד אפשר יהיה להבטיח ביצוע עבודה חלקה ללא עימותים וסכסוכים.

תוכלו למצוא ברשת לא מעט עצות ודרכים שבאמצעותן אתם, הדיירים שמנסים לקדם את שיפוץ המבנה, תוכלו להסביר ולשכנע דיירים סרבנים לגבי כדאיות של תמ"א 38, לאו דווקא בתיווכם של היזם או הקבלן אלא באמצעות הכרות אישית עם שכנים אלה, הסבר מהי תכנית תמ"א 38 וכיצד היא יכולה לשפר את רמת הדיור וערך הדירה.

להבין למה זה טוב

לפרויקט תמ"א 38, כמו כל פרויקט אחר לחידוש עירוני, יש יתרונות שלא מתבטאים רק ברמת הדיירים, אלא מחלחלים למרחב ומיטיבים עם השכונה כולה. על כך נוכל ללמוד מהשינויים החיוביים שחלו בשכונה בארה"ב שעברה תהליך של חידוש עירוני.

  1. שימור היסטורי – שיפוץ הבתים העניק הזדמנות לנצל את ההיסטוריה העשירה ולשפץ מבנים ציבוריים חשובים יחד עם בנייני המגורים המוזנחים. שיפוץ זה הביא לשכונה מבקרים ותיירים רבים והוסיף לתושבים מקורות פרנסה נוספים.
  2.  
  3. שיפוץ בתים ופינוי בינוי בשכונות שנחשבות לסלמס (slums) – מדיניות שיפוץ הבתים והריסת בתים רעועים יצרה עניין חדש בכול רחבי העיר ובתוך השכונה עצמה.
  4.  
  5. הפחתת פשע – הריסת שטחי עוני, ומימוש שיפוצים של מבנים קיימים מלמדת שחידוש עירוני הצליח עם הזמן להפחית את הפשיעה באזור.
  6.  
  7. שיפור מלאי הדירות – פיתוח פרויקטים עכשווי (כמו 'פינוי בינוי' או תמ"א 38 אצלנו בארץ), הצליחו ליצור בשכונה האמריקאית שותפות בין שכונות קרובות וליצור תוך כדי כך סוג של אדריכלות מודרנית יצירתית.
  8.  
  9. תהודה כלכלית – אזורי עוני בשכונה שהפכו למתחם מעונות לסטודנטים או תיאטרון שהחליט לקבוע את מקומו בשכונה שעברה התחדשות עירונית, הצליחו להביא למקום עסקים ותושבים נוספים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה